Zettjes Stamgast:

De ellende achter de voordeur

Claudia – 19 april 2023  

Denk je bij deze titel direct dat er een zwaar blog zal volgen, dan kan ik je geruststellen hoor. Het valt reuze mee! Ik wil alleen eens de onderbelichte zaken aanstippen. Zaken die alle mensen meemaken, maar die men liever ‘binnenskamers’ houdt.
 

Een openhartig blog.

Alles lijkt mee te zitten bij mij/ons. Of tenminste, dat zou je kunnen denken als je door één van mijn profielen op social media scrolt. Ja, mijn vriend en ik gaan geregeld op vakantie (en we beseffen dat we héél gefortuneerd zijn dat we die mogelijkheid hebben). Ja, ik heb een boek gepubliceerd en werk aan mijn tweede. Ja, ik run een coachbedrijf en ik ben daar zichtbaar mee…

MAAR:…

In de etalage

Wat je niet ziet is dat het bloed zweet en tranen kost om al die dingen ‘in de lucht te houden’. Het lijkt misschien héél succesvol. Maar zichtbaar zijn op social media is niet hetzelfde als ‘het goed doen’. Ik heb financieel flink geïnvesteerd om mijn boek op de markt te brengen.

De eerste druk liep als een trein, mede dankzij een mooie bestelling van de bibliotheken en allerlei promotie in (lokale/regionale) media. Dit heeft veel tijd, inzet en energie van mij gekost en met deze 500 exemplaren (de eerste druk dus) heb ik ongeveer quitte gespeeld als je de kosten van de redactie niet meerekent.

De redactie geldt immers voor alle drukken, die hoeft niet telkens opnieuw. Als je echter puur naar de cijfers kijkt waren de kosten er nog niet uit. Toch koos ik ervoor om de tweede druk te laten persen, want de verkoop liep immers lekker met zo’n 10 boeken per maand. Alleen… vanaf dat moment (juni 2022) kakte de boel vrijwel geheel in. Nu zit ik met 250 boeken (die me weer veel geld hebben gekost om te laten drukken) in mijn kantoor en een verkoop die mondjesmaat verder gaat.

Dat ik mijn boek op social media in de etalage zet betekent dus niet automatisch dat ik er stinkend rijk mee word.

Een collega op de OK vroeg al of ik stopte met werken nu mijn boek zo goed verkocht. Euh, zal ik eerst de kosten eens terugverdienen?!

 

Let op: dit is niet als klaagzang bedoeld. Ik had het geld er tenslotte voor (gespaard), anders had ik de investering niet gedaan en ik hoef niet rijk te worden van mijn schrijven. Ik vertel dit meer om de realiteitszin terug te brengen.

Onderbetaalde auteurs

Natuurlijk had ik ervoor kunnen kiezen om een uitgever te zoeken. Even voor de duidelijkheid, ik heb dat expres niet gedaan. Een bewuste keuze. Ik heb niet gekozen voor self-publishing omdat ‘niemand mijn boek wilde’ zoals vaak wordt gedacht wanneer mensen zelf uitgeven.

Het nadeel van ‘uitgegeven worden’ is namelijk dat er beroerd weinig voor de auteur overblijft. Het ‘standaard-contract’ gaat uit van een royalty van zo’n 6 tot 10% van de opbrengsten = €1,25 tot €2,10 per boek als je uitgaat van een verkoopprijs van €21,-. Ik als beginnende auteur – met een boek dat niet als ‘mainstream’ in te delen – is, had genoegen moeten nemen met 6% en dat wilde ik niet. Alle nadelen die eraan kleven (ondernemersrisico, zelf alle marketing moeten doen etc.) neem ik dus voor lief.

Maar als je er van een afstandje naar kijkt is het toch bezopen dat de auteur het minst aan het schrijven overhoudt van iedereen in de keten. Lees vooral dit bericht eens als je inhoudelijk meer wilt weten.

De samenvatting is:

Auteurs zijn de slechts betaalde kunstenaars binnen de creatieve tak

Zichtbaar zijn

Van schrijven kan je niet leven. Dat is de conclusie en dat wist ik van tevoren, maar ja. Mijn passie ligt daar nu eenmaal… Dus ik doe het graag en ik beleef er veel plezier aan. Kennelijk heb ik altijd natuurlijk precies díé roeping die weinig oplevert, want ook al denk je na het zien van mijn social media wellicht dat ik een florerende coachpraktijk heb, waar nauwelijks nog ruimte is voor nieuwe klanten… nou, ik zou bijna willen zeggen: ‘Niets is minder waar’.

Mensen weten me niet/nauwelijks te vinden, maar als ze bij me komen, zijn ze erg tevreden over de resultaten..

 

En dat frustreert mij best weleens.

Dan kun je denken: besteed de marketing uit of leer dingen bij… en dat denk ik ook geregeld. Alleen; het ene kost geld en voor het ander heb ik geen tijd, want doordat er onvoldoende klanten zijn om ervan rond te komen, werk ik nog drie dagen in de week in het ziekenhuis.
Zodoende is mijn brein altijd versprokkeld over drie verschillende functies en to do lijstjes voor drie verschillende ‘bedrijfstakken’.  

Een spagaat waar ik nog niet uit weet te komen. Geregeld komen er dus gedachten bij me op als: Ik stop er maar mee (met één van die drie, afhankelijk van de situatie is dat steeds een ander facet). Maar ja, het is mijn passie… Ik help graag mensen en ik schrijf graag!

Vakantie

Als je dus weer eens prachtige vakantiefoto’s op onze socialmedia voorbij ziet komen; weet dan dat we er:

 

  1. Hard voor gewerkt hebben om weg te kunnen gaan
  2. Die vakantie écht nodig hebben om bij te tanken van alle bezigheden
  3. Dat het op vakantie ook niet altijd een paradijs op aarde is, want we nemen de handicap (Salvadors dwarslaesie) en chronische aandoening (mijn hoofdpijn) gezellig mee op reis. Het lukt nog altijd niet om die bagage thuis te laten…

Kan jij iets doen?

Stel nu dat je na het lezen van dit epistel denkt: Goh, ik zou best willen helpen… Dat kan écht heel laagdrempelig:

 

  • Scrol op social media niet ‘zomaar’ voorbij een bericht (van mij of iemand anders), maar doe iets aan interactie; een like/hartje, een reactie (of beide) en deel iets op je eigen tijdlijn. Dan verspreidt ‘het algoritme’ zo’n bericht namelijk breder. In eerste instantie wordt een bericht maar aan zo’n 5% van je volgers getoond en afhankelijk van de interactie wordt een bericht breder gedeeld. Doe jij dus niks met een bericht, dan zorg je dat het bereik stagneert of zelfs stopt.

 

  • Koop een boek rechtstreeks bij de auteur (bij mij of bij iemand anders) in plaats van via Bol.com of een andere gigant. In mijn geval maak ik namelijk zelfs verlies op een boek als je de grote blauwe reus of een (online) boekwinkel gebruikt, vanwege allerlei stomme regels en grote afspraken waar niet aan te tornen valt. Bovendien krijg je dan vaak extraatjes. Bij mij wordt je boek mooi ingepakt, gesigneerd (als je dat wilt) en krijg je er een persoonlijke boodschap bij… Dat maakt je aankoop toch extra waardevol? Of niet…?

 

  • Vertel anderen over jouw ervaringen. Of je nu coaching hebt gehad of een boek hebt gelezen. Als jij daarover aan anderen vertelt maakt dat véél grotere impact dan alles wat ik aan marketing kan doen. Mond tot mond reclame is de beste reclame. So, spread the word!

Claudia

Een reactie n.a.v. dit gastschrijven wordt zeer gewaardeerd en kun je achterlaten onder de passende post via onderstaande button(s)

Claudia is te vinden op:

Claudia Stinne Auteur
Claudia Stinne Coach

Ook interessant om te lezen:

Monique en Lizette – Breinstorm – 12 april 2023

Omgaan met het (on)verwachte

Een BreinStorm tussen Monique (Moohtje) en Lizette (Zettje) over ons hyperbrein. Van nature beide enorme bezige bijen en nu met Niet Aangeboren Hersenletsel is plannen en structuur een noodzaak. In deze BreinStorm bespreken we de valkuilen van het onverwachte want je kunt nog zo goed plannen er komt altijd 'iets' tussendoor.

Scroll naar boven