Wat is fit eigenlijk? En met wie vergelijk je jezelf als je leeft met meerdere chronische aandoeningen?
Column 304 – 23 juni 2026
Voordat ik antwoord geef op deze vraag, wil ik eigenlijk eerst een paar wedervragen stellen. Wat is fit eigenlijk precies? En van welke basis gaan we uit? Zijn de bekende fitgirls op sociale media het uitgangspunt? Mensen die iedere dag sporten, kilometers hardlopen en moeiteloos de trap op rennen? Of vergelijken we met de gemiddelde Nederlander?
Ik zou die vergelijking kunnen maken, maar de vraag wordt aan mij gesteld, daarom moet ik uitgaan van mijn eigen situatie, en die ziet er nu eenmaal anders uit. Met meerdere chronische aandoeningen als reisgenoten is mijn uitgangspunt niet hetzelfde als dat van veel andere mensen.
Daarmee is meteen duidelijk dat ik geen fitgirl ben. Tegelijkertijd denk ik dat ik misschien wel meer bezig ben met fit blijven dan veel mensen zonder gezondheidsproblemen. Binnen de mogelijkheden die ik heb, gedraag ik me namelijk best een beetje als een fitgirl.
Mijn leven draait voor een groot deel om een evenwicht vinden tussen rust nemen en actief blijven, rust is noodzakelijk, maar bewegen en mezelf blijven uitdagen zijn minstens zo belangrijk. Als ik dat niet doe, krijgen mijn aandoeningen steeds meer ruimte en gaat het bergafwaarts, dat wil ik natuurlijk voorkomen.
Eigenlijk zijn veel dingen die ik op een dag doe gericht op het zo fit mogelijk houden van mezelf.
Mijn brein train ik bijvoorbeeld door te blijven schrijven. Daarnaast verdiep ik me graag in de digitale- en socialmedia wereld, leer ik nieuwe dingen en blijf ik mezelf uitdagen, dat is niet alleen leuk, maar voor mij ook noodzakelijk. Door mijn NAH* na het herseninfarct moet mijn brein soms andere routes gebruiken dan voorheen, die omwegen vragen onderhoud en training.
Eerlijk gezegd denk ik trouwens dat dit voor iedereen belangrijk is. Of je nu chronische aandoeningen hebt of niet, je hoofd (en lijf) actief houden is een investering waar je later profijt van hebt.
Ook lichamelijk probeer ik zo fit mogelijk te blijven. Mijn dag begint vrijwel altijd met oefeningen om mijn stramme reumalijf op gang te brengen, niet omdat ik daar iedere ochtend enthousiast van word, maar omdat ik weet dat mijn lichaam het nodig heeft.
Ik maak regelmatig fietstochtjes, omdat ik ervan geniet, maar deels ook omdat bewegen simpelweg belangrijk is. Het houdt de gewrichten soepeler, helpt mijn spieren sterk te houden en zorgt ervoor dat ik niet volledig vastroest.
Daarnaast probeer ik gedurende de dag niet in de bekende ‘hangmodus’ terecht te komen. Natuurlijk rust ik veel, maar tussen die rustmomenten door blijf ik in beweging. Soms zijn dat extra oefeningen, soms een wandeling door mijn appartement terwijl ik kleine huishoudelijke klusjes doe. Het lijken misschien onbeduidende dingen, maar al die kleine beetjes samen maken een groot verschil.
Fit blijven heeft voor mij niet alleen met bewegen te maken, ik let ook goed op wat ik eet. Ik volg geen streng dieet en ik verbied mezelf geen voedingsmiddelen, maar ik ben me wel bewust van wat en wanneer ik eet. Door de jaren heen heb ik geleerd dat bepaalde voeding mijn klachten kan verergeren, verrassend zal dat niet zijn: suiker en allerlei snacks blijken regelmatig een trigger te zijn.
Daarnaast speelt mijn gewicht een rol; een zwaarder lichaam betekent voor mij meer belasting van gewrichten en spieren, en dus meer pijn. Dat is een extra motivatie om bewust met voeding om te gaan.
Ja, eigenlijk wel, sterker nog, ik voel me fitter dan een paar jaar geleden. Niet omdat mijn aandoeningen verdwenen zijn, want dat zijn ze niet. Ik voel me fitter omdat ik dagelijks investeer in mezelf, in mijn lichaam, mijn brein én mijn mentale gezondheid.
Ben ik fit als ik mezelf vergelijk met een gemiddelde fitgirl? Absoluut niet.
Maar als fit betekent dat je actief werkt aan wat je nog wél kunt, dat je jezelf blijft ontwikkelen, dat je blijft bewegen binnen je mogelijkheden en dat je aandacht hebt voor je mentale gezondheid, dan durf ik best te zeggen dat ik behoorlijk fit ben.
Misschien ziet mijn fitheid er anders uit dan die van een ander, maar het blijft fitheid.
Lizette
Vind jij dat je fit bent?
Laat het me weten in een reactie of beantwoord de vraag eens voor jezelf.
Maximaal 2x per maand een Zettje Schrap Extra, met inzichten en updates
Je hoeft de Substack app NIET te downloaden!!!!! Na invullen van je emailadres, krijg je de melding; Download de app om af te ronden (uitgekookt) maar dat hoef je NIET te doen, je bent dan namelijk al aangemeld!!
Dankzij de bijzondere en liefdevolle bijdrage van deze fantastische sfeermaker krijgt dit platform zijn gezellige, warme uitstraling en unieke, uitnodigende karakter. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.
💖
↬ Kaarten en meer van Studio Kuukeluus
